Pages

Friday, November 20, 2009

Cuti Sekolah Datang Lagi!!!

Alhamdullilah syukur ana ke hadrat illahi kerana dengan limpah dan kurnianya ana dapat membuat lagi satu artikel selepas sekian lamanya tidak menunjukkan bayang. Dengan ini dapat lagi kita kuatkan & teguhkan ukhuwwah dan muhibbah antara kita dan Allah S.W.T.. Pada hari ini ana ingin bercakap serba sedikit tentang cuti sekolah…

Dalam cuti sekolah ni, ana menyeru marilah kita sama-sama mengisi masa lapang dengan perkara-perkara yang berfaedah. Kalau Antum mengisi masa lapang dengan membuat perkara-perkara yang berfaedah seperti berdakwah, pergi ke kem-kem motivasi, atau membuat perancangan-perancangan untuk tahun hadapan untuk meningkatkan iman & ukhuwwah dengan niat kerana Allah S.W.T. nescaya masa hadapan anda akan cerah seperti matahari yang menyinari bumi selepas hujan dengan dihiasi pelangi.. Tetapi jika Antum mengisi lapang dengan perkara yang x berfaedah seperti membuat larangan Allah, selalu menonton hiburan di tv , dan menggunakan internet twenty-four seven dengan mengabaikan perkara-perkara yang penting maka termasuklah anda dalam orang-orang yang kerugian. Firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Asr:



Jika kita sebagai anak-anak menonton hiburan-hiburan di televisyen, peratusan untuk kita meniru dan mengikut ikon-ikon selebriti dengan membuat perkara-perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T seperti memakai pakaian menjolok mata adalah sungguh tinggi. Jadi kita sebagai anak-anak perlulah berusaha mencari perbuatan yang bermanfaat kepada diri kita mahupun keluarga, masyarakat dan negara. Bagi Ibu Bapa pula perlulah selalu mengawasi perbuatan yang dilakukan oleh anak-anak. Didiklah anak-anak seperti mana Luqman menasihati anaknya:

“Hai Anakku, Dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).”
(Surah Al-Luqman : 17)

Selain terpengaruh dengan hiburan dalam televisyen, kita bagi anak-anak akan mulai terpengaruh dengan sesetengah masyarakat di Malaysia seperti Kumpulan Shuffle & Skin Head jika kita tidak mengisi lapang dengan perkara yang berfaedah. Persis hadis Kanjeng Nabi yang diriwayatkan oleh Abu Musa. Beliau bersabda, “Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang saleh dan berkawan dengan orang jahat, adalah seperti seseorang yang membawa minyak misik (minyak wangi) dan seseorang yang meniup dapur tukang besi. Bergaul dengan pembawa minyak wangi, ada kemungkinan ia akan memberimu, atau kamu ingin mem¬belinya, atau sekurang-kurangnya engkau memperoleh keharuman aroma minyak wangi itu. Sedangkan bergaul dengan tukang besi, pakaian¬mu bisa terpercik apinya atau sekurang-kurangnya terkena abunya atau bau¬nya yang tak sedap.”

Kesimpulannya
# Kita sebagai insan, perlulah mengisi masa lapang dengan melakukan perkara-perkara yang berfaedah & bermanfaat kepada diri, keluarga, masyarakat & negara.
#Ibu Bapa perlulah melipat gandakan pemerhatian kepada anak-anak..
#Tanggungjawab Ibu Bapa ialah perlulah mendidik anak-anak dengan perkara-perkara yang asas dalam Islam.
#Kemantapan Aqidah Perlu Dijuangkan

So, Itu sajalah artikel untuk masa ini. Moga-Moga Kita akan mendapat satu Impak untuk Memantapkan Iman & Aqidah dan Mengubah Diri Kita. Sama seperti Firman Allah:

“Allah Tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali mereka mengubah nasib diri mereka sendiri.”
Sekian Selamat Bercuti, Wassalam.




0 comments:

Post a Comment

Chat Box

SATU TAHUN BLOG!


Make your own Countdown Clocks