Pages

Monday, November 30, 2009

Berkasih Sayang Kerana Allah




Assalamualaikum. Sekali lagi, ana bersyukur ke hadrat Illahi kerana hari ini kita dapat bersua kembali dan dengan inilah kita dapat menjalinkan & mengukuhkah ukhuwwah anatara ana, antum & Allah. Bukan itu sahaja, antum juga telah berusaha untuk ke blog ini untuk kita sama-sama memperbetul & memperbaiki apa yang kurang dalam diri kita. Sebelum itu, saya menyeru supaya antum memperbetulkan niat antum sebelum membaca artikel ini kerana Allah S.W.T..

Rasullullah S.A.W. pernah bersabda:
"Sesungguhnya dalam kalangan hamba Allah,ada manusia yg bukan para nabi dan bukan pula para syuhada,tetapi para nabi dan syuhada cemburu kpd mereka di Hari Kiamat kerana kedudukan mereka di sisi Allah.


Para sahabat bertanya,
“Wahai Rasulallah,beritahulah kpd kami siapakah mereka itu?”

Rasulallah pun menjawab,
“Merekalah kumpulan manusia yg saling berkasih sayang kerana Allah bukan kerana hubungan keluarga dan bukan pula kerana harta yg saling mereka berikan.Demi Allah,sesungguhnya muka mereka bercahaya dan mereka berada di atas cahaya.Mereka tidak takut apabila manusia berasa takut dan mereka tidak berdukacita apabila manusia lain berdukacita.”


Maksudnya disini jikalau kita ingin berkasih sayang mestilah kerana Allah S.W.T (seperti Niat).

Ada 7 Golongan yang akan dilindungi oleh Allah S.W.T. pada Hari Kiamat kelak.. dan golongan yang kelima ialah

Kemudian yang kelima, orang yang saling mencintai karena Allah, bertemu karena Allah, berpisah karena Allah.

@ Bila ada kasih sayang kerana Allah S.W.T., Allah akan memupuk ukhwwah didalam hati.
@Berkasih sayang kerana Allah S.W.T. is dia lebih pentingkan sahabat daripada diri kita sendiri… Not Selfish…



Bila kita berkawan dengan seseorang mestilah Niat Kerana Allah S.W.T.

Sebenarnya, kawan kita di dalam kelas, di tempat kerja, di dalam kampung itu semua sebenarnya kita hanya berkawan atas dasar kita hanya mengenali mereka dan mereka classmate kita, orang yang bekerja dengan kita dan orang yang tinggal dalam kampung yang sama dengan kita… Tidak pernah terdetik pun di dalam hati kita bahawa kita menjalinkan ukhuwwah kerana Allah S.W.T… Cuba antum renungkan…

Ana nak tanya antum semua… Mengapa Saidina Ali, Saidina Abu Bakar dan yg lain dipanggil sahabat nabi… Kenapa tidak teman nabi??? Ataupun Rakan nabi??? Mari sama-sama kita singkap dan ungkap apa yang tersirat & tersurat disebalik kalimah istimewa yakni sahabat…

Terdapat 5 rank di dalam perbuatan menjalinkan ukhuwwah, yakni:

1) Sahabat
2) Rakan
3) Teman
4) Kawan
5) Kenalan

Dalam kelima-lima rank ni, ada banyak perbezaannya.

Kenalan - Insan yang hanya mengenali kita.

Kawan - Seorang insan yang kita kenal dalam satu group. E.g. dalam team bola sepak, dalam team business yang sama.

Teman - Macam kekasih kita. Selalu berjumpa.

Rakan - Insan yang bersama-sama kita diwaktu suka sahaja. Apabila kita sakit, jatuh miskin, dan sebagainya, lesap entah kemana.

Sahabat - Insan yang selalu keep in touch dengan kita. Faham perasaan kita. Jarang sakitkan hati kita. Sahabat yang baik akan menegur apabila kita membuat kesilapan. Bersama dengan kita tidak kira suka ataupun duka.

So, dalam kelima-lima rank ni rank yang terunggul dan teratas ialah rank SAHABAT.
Dan Rank yang terbawah sekali ialah kenalan…

-Adakah anda sudah sampai di takat sahabat?

Sekarang kita sudah pun tahu kenapa Saidina Abu Bakar dan lain-lain dipanggil para Sahabat. Saidina Abu Bakar sanggup berkorban apa sahaja bahkan nyawanya sekali untuk Nabi Muhammad S.A.W.. Ini dapat dibuktikan dalam kisah Abu Bakar As-Siddiq dipatuk ular didalam Gua Hira’. Abu Bakar sanggup menahan kesakitan bias ular yang telah mematuknya supaya Nabi Muhammad S.A.W. tidak terbangun daripada tidurnya.



Jikalau kita berkasih sayang kerana Allah S.W.T., insyaallah, Allah akan mengukuhkan lagi ukhuwwah diantara kita.

Dalam menjalinkan ukhuwwah kerana Allah S.W.T., janganlah kita menerapkan sifat-sifat tersebut kerana sifat-sifat tersebut boleh merenggangkan dan menggoyahkan ukhuwwah …



Last But Not Least, berkasih sayanglah kerana Allah S.W.T.. Harap anda mendapat input-input yang positif daripada artikel saya ini. Jazakallah hu khairan kathiran kepada Abang Zikri dan Abang Aiman Hazim kerana memberi saya ilham-ilham untuk membuat artikel ini. Saya teringat pesan Abang Zikri, "Tali keluarga senang nak sambung susah nak putus, tali persahabatan senang nak putus susah nak sambung". Jadi, jagalah hubungan kita dengan manusia. Semoga berjumpa lagi. Wa illal liqa’.




2 comments:

norulqalbi said...

assalamualaikum,
minta izin share post ini..
terima kasih =)

Ukhtyfillah Fitriah said...

aasalmualaikum.. ana minta share article ni ye..syukran

Post a Comment

Chat Box

SATU TAHUN BLOG!


Make your own Countdown Clocks

Halwa Telinga